donderdag 12 april 2012

dag 8 (12 april 2012)

Zo, en dan zijn we alweer een week verder..






Die mensen hier in Suriname zijn soms echt zo simpel... moet er soms echt erg om lachen :P Neem bijvoorbeeld de bus... (zie bovenstaande foto's)
De bus is sowieso super klein. Ze hebben ook geen tijden dat een bus bij een bushalte langs komt, ze komen gewoon zo rond de 10 minuten. Je kunt ook overal waar je loopt gewoon een bus aanhouden als hij langs je rijd en dan mag je gewoon instappen. Wel super handig! :)
Maar omdat de bus zo klein is, is er maar weinig plek om te zitten en is er een hele kleine doorgang, wat je ook op de foto kunt zien. En langs die doorgang zitten er stoeltjes opgeklapt tegen de andere stoel aan. Als de bus vol is, klappen de mensen die stoeltjes in de doorgang uit. En wat gebeurd er dan..? Dan heb je eigenlijk één lange bank gecreeerd. Het komt best vaak voor dat er zoveel mensen zijn dat alle stoeltjes zijn uitgeklapt en dus de hele bus stampensvol mensen zit. En laat je nou net helemaal achteraan zitten als je eruit moet..... Dan moeten dus al die stoeltjes eerst ingeklapt worden, moeten al die mensen die daarop zaten de bus uit, en dan pas kun jij de bus uit! xD lekker handig...
en de bus stopt ook niet bij bushaltes als je eruit moet. Je moet op het knopje drukken en dan gaat de chauffeur gelijk aan de kant van de weg staan zodat je eruit kan. En wat doen dan dus die mensen die in de bus zitten? Nou, eentje drukt er op het knopje en gaat de bus uit, en als de bus drie meter verder is drukt er weer iemand die er dan uit wil. Je zou denken: ga dan gelijk met die eerste de bus uit! Maar nee hoor, stel je voor dat je drie meter verder moet lopen! De bus stopt dus heel vaak om de paar meter. Kan er wel om lachen :P In Nederland zou dat echt nooooit zo gebeuren!

Je merkt echt dat Surinamers een hele andere cultuur hebben dan wij nederlanders. Bij ons moet ons huis helemaal netjes in de verf staan, leuke plantjes voor de deur, tip top in orde.
En hier hebben de mensen er schijt aan als er barsten in de muur zitten of de brokken van het huis af vallen.
Zijn deze mensen nou te makkelijk of zijn wij nederlanders misschien wel te perfectionistisch?? ;)


ff wat anders: Mirjam en ik zijn geslaagd in het zoeken naar kinderbijbels!! :D We hebben 4 soorten gekocht en zijn gelijk met de kinderen wezen lezen. Ze vonden het echt geweldig! Sommige kinderen wisten wel al iets van de verhalen, maar ook veel kinderen wisten niets. We nemen die Bijbels elke keer weer mee, want als we ze daar laten blijven ze waarschijnlijk niet lang heel ;) Ik merk wel dat die kinderen echt super onvoorzichtig zijn met spullen. Maarja, ze leren dat ook van niemand. Het is niet te doen om door enkele personen 100 kinderen op te voeden..

Hieronder zitten twee jongens één van de Bijbels even zelf te lezen :)




Mirjam aan het voorlezen:


Dit onderstaande meisje vond mijn verhaal zo boeiend dat ze ervan in slaap viel! haha. Of zou het komen doordat ik zoveel rust uitstraal..? :P


 
Verder hebben we vandaag Saote soep op! iemand wel eens van gehoord?? Ohhhhh dat is zoooo lekker! Dat is soep waar wat groenten in zitten en er zit ook een gekookte ei in die je dan ff moet pletten en doorheen roeren. En je krijgt er een bakje met rijst bij wat je erin moet gooien en ook een bakje met sambal en ander spul. Je zou denken: wat een vage combinatie al die dingen erin. Maar het is echt heerlijk!! Heb nog nooit zo'n lekker soepje op! echt super lekker! Als ik eraan terug denk loopt het water me al weer in de mond ;)

Nou, ik ga lekker slapen nu, want ondertussen is het hier al half 2 's nachts. Bij jullie dus half 7  's ochtends. Dus voor de vroege vogels: Goedemorgen!! En voor de rest: slaap nog even lekker! :)


6 opmerkingen:

  1. Wat ontzettend gaaf dat jullie kinderbijbels hebben gevonden!:D

    haha, ik ben weer helemaal vrolijk nadat ik je verslag heb gelezen:)

    Welterusten Neel!
    XX

    BeantwoordenVerwijderen
  2. hey neel fijn om te lezen en te horen dat het goed gaat ! oh en over muggen.. wat ik dus zag van je foto.. neem citroen sap en smeer dat over je heen ( geen citroen snijden en dan smeren want dan krijg je velletjes en dat staat een beetje raar) maar gewoon in de winkel halen op een gaasje/doekje doen en smeren maar .. helpt echt goed.. ik word ook altijd volgeprikt en had dit in Griekenland gehoord gebruik en ben niet meer gestoken..(dit komt omdat muggen dan een bepaald patroon op je lichaam niet meer kunnen zien en je dus niet meer kunnen prikken) het is altijd het proberen waard zou ik zeggen.. nou rust nog even lekker uit hier zijn de meeste mensen alweer uit de veren.. nou have fun en ik lees je blog etc . wel weer ! xx elies

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. oke, dat ga ik zeker proberen!! :D thnx voor de tip!!

      Verwijderen
  3. haha zie het helemaal voor me, als Piet dit leest zal hij vast zeggen dat ik wat Surinaams bloed in me heb:P

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een verhaal neel!
    Echt super leuk om te horen hoe het met je gaat!!! Echt gaaf dat je daar ook het geloof onder kinderen mag verspreiden. Ga zo door meid. Ik ben trots op je.

    x corline

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een bizar gedoe zeg met die bus!

    BeantwoordenVerwijderen