donderdag 5 april 2012

Dag 1 (aankomst)

Nou.. we zijn aangekomen hoor!!!

Het ging allemaal uiteraard niet zonder problemen... Het begon al op het vliegveld. Mirjam dacht dat ze wel twee tassen mocht inchecken. Niet dus! Dus moest ze snel al haar spullen in 1 tas stoppen, want de tijd tikte ook door.
 Toen Mirjam eindelijk klaar was en haar tas mee mocht, moesten we rennen om een toeristenkaart te kopen (toeristenkaart is in plaats van een visum). We hadden nog maar een half uurtje voordat we door de duane moesten, dus hadden we nogal haast om die toeristenkaart te kopen. Gelukkig vonden we de balie snel en konden we een toeristenkaart aanschaffen. "Wat gaan jullie doen in Suriname??" vroeg de man die achter de balie zat. Mirjam: "We gaan vrijwilligerswerk doen!". Die man: "dan kan ik jullie geen toeristenkaart meegeven, want dan moet je een visum aanvragen. Toeristenkaart is puur voor toeristen."
Shit... Dus wij probeerden ons er nog uit te praten door te zeggen dat het ook vakantie is en dat het niet van een organisatie uitgaat enzo. Maar dat maakte volgens hen niks uit, we kregen het niet mee. En wat betekend dat.. Geen Suriname voor ons.
Maar gelukkig stuurde God (of noem het toeval) een man naar ons toe, die het gesprek had afgeluisterd. Hij nam mij even mee en fluisterde dat we gewoon met het vliegtuig moeten gaan en dan in Suriname die toeristenkaart moeten halen. Gelukkig!! Hij was onze reddende engel.

Dus toen was het tijd om te vertrekken..
De vliegreis verliep soepeltjes. het was 8 1/2 uur vlliegen, maar de tijd vloog echt voorbij. in de leuning van de stoel voor je zat een tv waarop veel films stonden, dus je kon lekker filmpje kijken.

Toen we waren geland gingen we de beruchte toeristenkaart halen. Deze man achter de balie vroeg helemaal niks en wilde het zonder moeite mee geven, maarrrr...... je kon niet pinnen om die toeristenkaart te betalen. En Mirjam had geen contant geld, en ik niet genoeg voor ons 2e.  Dus weer een groot probleem, want zonder toeristenkaart mochten we niet verder en mochten we het land niet in. Maar gelukkig waren deze mensen heel aardig en hebben ze wat kunnen regelen en mochten we even illegaal ergens geld pinnen. We hadden heeeeeel veel geluk zeiden ze. :)

Gelukkig ging verder alles goed, bagage is goed aangekomen en de taxi stond al op ons te wachten. De taxi bracht ons naar het studentenhuis, wat wel ongeveer 1 1/2 uur rijden was. In de auto was ik alleen maar bezig met genieten van de schoonheid van de natuur hier. Echt zoo mooi! zoveel groen, zoveel natuur. echt heel gaaf. zooo anders dan in Nederland. Ook andere vogelsoorten, ook zo leuk!! :)
Wat me wel opviel is dat alle huizen heel simpel en oud zijn. Sommige huizen zijn echt een paar houten planken op elkaar. Er is schijnbaar veel meer armoede dan ik dacht.

Nou, we hebben ook huisdieren in het studentenhuis, namelijk 2 honden, een vleermuis, 1000 gekko's (gekko's zie je hier echt overal! echt wat voor mn broertje :P) en 30.000 muggen.
gelukkig helpen de andere bewoners in dit studentenhuis ons om ons een beetje wegwijs te maken, want met mijn richtingsgevoel komen we niet ver..

Nou, en nu ga ik zo lekker slapen. Het is een lange dag geweest! Ik ben benieuwd wat me allemaal te wachten staat deze 3 maanden :)

Jullie horen snel weer van me!


























-----------------------------


Wat de stand op dit moment is van het geld wat we hebben binnengekregen om aan het weeshuis te doneren, zal ik in de volgende blog vertellen

10 opmerkingen:

  1. Blij dat alles toch nog zo goed is afgelopen:) Neline en Mirjam, heel veel plezier en succes!!

    XX Alina

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En ik maar bidden dat je geen toeristenkaart krijgt en dan "helaas" thuis moet blijven, stuurt God weer een engel op je pad om je er op een andere manier te brengen:P ... nou blijkbaar heeft Hij echt een taak voor je daar en moet je op dit moment in Suriname zijn:)

    Geniet van de bijzondere tijd daar, ik zal je missen!

    p.s. Niet te veel leuk lachen naar de jongens daar natuurlijk;)

    p.p.s. Leuke foto's!:D

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. haha, beetje jammer weer dan :P

      wees maar niet bang, ik durf hier niet eens te lachen naar die Surinaamse jongens hier! Ze zijn veel te bijdehand ;)

      bedankt! Uiteraard ga ik jou natuurlijk ook er missen..

      spreek je snel!

      Verwijderen
  3. Nou gelukkig is het allemaal goed gekomen (jammer voor henk)
    Dat genieten van de natuur heb je echt van je vader.
    En zo te horen kan je je dieren liefde ook wel kwijt.
    Hopenlijk heb je wel eerst je bed opgemaakt voor je ging slapen ;-)
    Laat snel weer wat van je horen.
    liefs je bezorgde moeder

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ja echt prachtig die natuur. Ik blijf het maar zeggen :P

      ook die geluiden, heel gaaf. Je hoort heel veel vogels en krekels en kikkers. Net alsof je zo'n cd'tje aan hebt met natuurgeluiden!

      mn bed was al opgemaakt :) wat ik dus moest meenemen is extra, voor als ik ga wassen ofzo.

      Nou, ik moet echt nog wel even wennen hoor. Cultuur is hier zo anders. Ik vraag me nu echt af hoe ik hier ooit kan wennen. Maarja, zal wel goed komen denk..

      Verwijderen
  4. Hey Neline!
    Super leuk om je verslag te lezen. Men, op Imm zei je al dat je niet van al dat geregelstress houdt en dan heb je dat (denk ik) nog ook! Gelukkig is alles dankzij Hem goed gekomen! Hij heeft echt een vet plan voor je klaar liggen! Ik ga je uiteraard volgen. Ik heb al een abbo genomen op je hahhaa:) Wat zijn Gekko's?? Nooit van gehoord! LEuk dat je alles goed uitlegt! behalve dan van die gekko's haha! Nou, Ik hoop dat je soeppie lekker gesmaakt heeft! Ik ga nu toch echt pitten! XX

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. nou, af en toe was het idd wel ff stressen!! Maarja joh, alles is toch nog goed gekomen gelukkig :)

      Gekko's zijn een soort hagedisjes. ik zal er wel ff een keertje een foto van maken :P

      Verwijderen
  5. Hey neline, ik zat steeds te denken... Is ze veilig aangekomen... Ben blij om te lezen dat uiteindelijk alles toch goed gegaan is! Geniet lekker van het land daar, en succes de aankomende tijd met wennen en verwerken van alle nieuwe indrukken! Bless

    BeantwoordenVerwijderen