dinsdag 17 april 2012

dag 13 (17 april 2012)


Zoek de leguaan!

Deze leguaan zit altijd bij het zwembad. Onder de boom waar hij in zit liggen van die ligstoelen. En als dat beest moet schijten, dan gaat hij helemaal op het puntje van een tak zitten, waardoor hij dus op mensen schijt die eronder liggen. Is wel heel grappig!

Onze voedselcombinatie van afgelopen vrijdag: worteltjes met doperten, gebakken aardappelen, een halve pizza en een vis :P Die vis is wel een grappig verhaal. Wat ons namelijk gelijk opviel toen we die vis open maakte was dat er maar heel weinig vis in zat om op te eten.. Maarja, wij die vis opgegeten, vonden we het toch wel een beetje sterk smaken. Het smaakte heel zout en na afloop werden we er zelfs een beetje misselijk van. We hadden al zo'n vaag vermoeden dat die vis dan waarschijnlijk niet was bedoeld om zo op te eten. Dus Mirjam ging even zoeken op internet, stond er dit in een recept van sperziebonen: "per persoon een klein stukje zoute vis nemen en deze even in de olie bakken. Ze is echt heel zout, dus je hebt maar een klein stukje per persoon nodig". Blijkt het dus dat je die vis alleen kunt gebruiken om door wat eten te mengen. En dan ook echt maar een klein stukje. Het moet zelfs ook nog een beetje gebakken worden. En wij hebben die vis in één keer op zitten kanen!! haha, echt weer wat voor ons.. xD


Zaterdag zijn we een tripje naar brownsberg wezen maken. Dat was echt super. Eerst gingen we met een auto ernaartoe. Als ontbijt kregen we een lekkere roti rol. Heerlijk! Alleen toen ik een hap nam vielen mn tanden er bijna uit, want er zat gewoon een hele kippenpoot in! Tja, en ik beet natuurlijk precies in het bot..
We gingen daarna nog even verder met de auto, de jungle in. Dat alleen al was echt gaaf. Er zaten namelijk allemaal kuilen in de weg en die waren volgestroomd met regen, dus alles was drassig en glad. De auto schudde alle kanten op en Mirjam vloog zelfs een keer de lucht in! Het scheelde niet veel of ze was met haar hoofd door het dak heen gesprongen!

Toen we aangekomen waren gingen we de tocht maken. Mirjam had een speciale broek aangetrokken waar muggen niet doorheen kunnen prikken. Gaat ze die broek afritsen… tja, dan werkt het niet echt meer hè..



Maar we gingen dus dwars door de jungle richting de waterval. Het bestond vooral uit afdalingen en het was super glad en drassig. Kom ik met mijn schoenen zonder profiel.. Maarja ik ben maar 1 keer gevallen J We zijn veel pijlgifkikkers tegen gekomen en ook veel soorten hagedissen. We hebben zelfs brulapen gezien (en vooral gehoord, ik weet nu waarom ze “brul”apen genoemd worden!)






Na een mooie tocht kwamen we bij de irene waterval uit. Echt een super mooie waterval en daar mochten we even lekker afkoelen en al de blubber van ons af wassen. Je kon het water ook gewoon drinken. Nou, daar hebben we dan ook gebruik van gemaakt! Heerlijk! :P


Tja, en toen moesten we weer terug.. Dit keer dus geen afdaling, maar de berg beklimmen! Man.. wat was dat vermoeiend, niet normaal. Het was echt heel zwaar. Het zweet gutste van mn lijf, ik kon mn kleren uitknijpen van het zweet! Zelfs de vliegen die bij mij in de buurt kwamen vielen dood neer. Oke, nu genoeg details :P mn punt is denk ik wel duidelijk! Maar ik vond het wel heel gaaf.

Op sommige punten ook super mooie uitzichten waarvan je de schoonheid eigenlijk niet op foto vast kunt leggen.



Genieten van het uitzicht :)

Ik vraag me toch echt af hoe mensen kunnen geloven dat die prachtige natuur door stom toeval, door een knal is ontstaan. Het kan toch niet anders dan dat hier een geweldige schepper achter zit!



Daarna zijn we nog naar een meer gereden. We mochten in de achterbak (geen idee hoe het officieel heet) staan. Dat was echt heel leuk! Vooral als de auto alle kanten werd opgeschud door alle kuilen en gaten en de weg J



En ook het meer was ontzettend mooi.






Die uitstekende dingen zijn bomen. Die bomen stonden er toen er nog geen water was. Toen er water kwam zijn ze dood gegaan, dus nu staan er alleen nog dode stammen. Is wel een prachtig gezicht!

En de volgende dag was het zondag en zijn we weer naar de kerk geweest. Dezelfde kerk als de vorige keer. Het was weer een prachtige dienst. Er was ook iemand jarig en die tracteerde iedereen op een soort loempia’s. Echt leuk. Bij zo’n kleine gemeente kan dat natuurlijk makkelijk. Je merkt echt dat het dan veel hechter is ofzo.

We zijn ook nog wezen varen naar de overkant van de rivier.










 










 





















 
Aan de overkant waren cacao plantages. Dus daar gingen we even naartoe fietsen.


We kregen ook zo’n cacao ding te eten. Dat vruchtvlees om de bonen zijn heel zoet. Smaakt echt lekker. Van de boon die erin zit wordt dan cacao gemaakt.


















En dit is de cacao fabriek:



Verder was de natuur daar ook weer heel mooi.






 Heel veel mensen hier in Suriname hebben zo’n vogeltje in zo’n mini kooitje. Ze hebben die kooitjes echt overal staan. Ik heb er 1 in de bus gezien, op de boot, bij een winkel, langs een weg. En dat niet alleen, mensen fietsen er ook mee over straat! Honden worden hier niet uitgelaten, die lopen gewoon op het erf. Maarja, de mensen willen schijnbaar toch íets uitlaten… dus dan maar een vogel! :P

En toen was het tijd om weer terug te varen. Hier zit Mirjam romantisch in de boot met onze huisgenoot “Boer Leon” :P
Ook de terug weg hadden we weer een super mooi uitzicht!





 
Er lag ook een groot gezonken schip in het water.


We waren daar foto’s van aan het maken, zegt die man die de boot bestuurde: “willen jullie erop?” Wij waren helemaal verbaasd dat dat zomaar mocht, dus vroegen dan ook: “mag dat dan??”
En ja hoor dat mocht! J






Natuurlijk zijn we ook nog naar het kindertehuis geweest. We hebben kleurboeken gekocht met krijtjes en potloden, waar ze de hele tijd zoet mee zijn geweest J


             




De mannen hier roepen ons de meest vreemde dingen toe, maar deze opmerking vond ik wel grappig: “Zoooow, mag ik naast jullie fietsen met de auto???!!” naast ons fietsen met de auto…? Haha!
Nou, het duurde even, maar jullie zijn weer helemaal op de hoogte! ;)

5 opmerkingen:

  1. Leguaan gevonden! Dus je kan maar beter niet met je ogen dicht zonnen dan;) Nou je maakt genoeg mee zie ik, wel gaaf al die tochtjes. Geniet ervan!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nou neeltje,we hebben er lang op moeten wachten.Maar wat is hij leuk geworden(je nieuwe blog)en wat een mooie foto's.
    Nu snap ik wel dat je het druk hebt,en wallen tot aan je knieen (dat zeg je zelf maar is niet te zien op de foto's hoor)Maar doe alles niet te snel,neem af en toe wat rust.En bewaar nog wat van die leuke uitstapjes, je hebt nog een tijdje te gaan. nou heel veel plezier verder.
    x x je moeder

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hey Neline! Vet man! al die foto's! :D Haha, dat beest.. ik zag hem eerst niet, toen dacht ik: t is vast die tak en ja hoor.. ff inzoomen en dat was zn staart:) Get, je zou er maar onder zitten en vol worden gescheten. Te vies gewoon. Die foto van die vis is ook niet al te smakelijk:P Iel. KOmt gewoon omdat ik geen vis eet:P
    Je hebt het idd aardig druk als ik het zo zie. zijn je muggenbulten wel minder? Of vinden de beesten je daar nog steeds zo lekker? :P
    Nou, ik ga weer geduldig afwachten op je volgende blog. Maak maar lekker veel foto's:D Echt vet, na 3 maanden ken ik de Surinaamse cultuur ook echt veel beter :D ! Nou meid. Goede week en lekker veel liefde aan die kindjes geven:D
    X

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou, ze vinden me nog steeds lekker helaas :S al prikken ze nu wel iets minder dan eerst.
      De anderen hier worden ook gestoken, maar mijn muggenbulten worden gewoon gigantisch! En heel rood! Misschien ben ik er allergisch voor ofzo..

      Haha, ja zo hoef je zelf niet naar Suriname! :P Je weet nu precies hoe het hier is!! Haha, nee hoor, in het echt is alles natuurlijk veel mooier ;)

      Verwijderen
  4. Hee zuster!

    jaa het duurt even maaar dan heb je ook wat haha. Weer een leuke blog en mooie foto's :) Dankzij jou heb ik nu weer een mooie achtergrond voor me laptop :D Zoon tripje door de jungle lijkt me ook echt gaaf om te doen.

    Nou wil je weten waarom overal van die vogeltjes staan? Ik wist dat ze ergens voor waren maar geen idee meer wat :P maaaaaar gelukkig hebben we google nog :D

    In Suriname is de zangvogelsport een bekende en belangrijke sport.
    Surinamers houden vogels in kooien en organiseren wedstrijden welke vogel het mooist fluit. Hoe meer herrie van mensen des te meer fluiten ze. Er zijn het hele jaar door toernooien, die meestal zondagmorgen om 7 uur of 7.15 uur beginnen in Paramaribo op het Onafhankelijkheidsplein.


    (altijd makkelijk google :P )


    dikke knuffel je broeder haha

    BeantwoordenVerwijderen