dinsdag 10 april 2012

Dag 6 (10 april 2012)


Sjow, ondertussen is dit alweer de 6e dag dat we in Suriname zitten. Gaat toch best snel. Maar we hebben natuurlijk nog veeeeeele dagen te gaan! ;)





Zondagochtend zijn we naar de kerk gegaan. Dat was echt heel gaaf. Het geeft gelijk een vertrouwd gevoel. Allereest moest je elkaar een hand geven voordat de dienst begon. Daardoor voel je je gelijk welkom. De liedjes die er werden gezongen konden we ook allemaal meezingen. Het waren allemaal bekende nummers. Er werd ook een psalm gezongen. Ik wilde het op dezelfde snelheid zingen als ik gewend was, maar zij zongen het veel snellerl!! Dat vond ik eigenlijk wel stukken beter klinken, maar dat is natuurlijk mijn persoonlijke mening ;) Ook zeiden we met de gemeente de geloofsbelijdenis hardop. Dat vond ik ook wel mooi. Vooral de zin "Ik geloof één heilige, algemene, christelijke kerk, de gemeenschap der heiligen" sprak me dit keer erg aan. Ook de kerk in Suriname hoort bij deze éne kerk. Of we nu in Nederland of in Suriname in de kerk zitten, we zijn allemaal één! Gaaf toch! :)
Na de dienst kwamen heel veel mensen ons ook een hand geven en een gezegende Pasen wensen. Op die manier voel je je er gelijk helemaal bij horen. echt leuk!
Soms gaan ze na de dienst met elkaar eten. Nu wat dit ook het geval. Ook de nieuwe mensen waren van harte welkom, dus wij bleven ook lekker eten! De mensen waren echt heel aardig. Je merkt echt dat deze mensen anders zijn, anders dan de mensen die we op straat tegen komen. Je merkt gewoon gelijk dat deze mensen een ander doel hebben. Hetzelfde doel als wij! ("Broeders en zusters, ik beeld me niet in dat ik het al heb bereikt, maar één ding is zeker: ik vergeet wat achter me ligt en richt mij op wat voor me ligt. Ik ga recht op mijn doel af: de hemelse prijs waartoe God mij door Christus Jezus roept." Fillipenzen 3:13,14)
Ook hebben we in de kerk weer veel nieuwe meiden ontmoet. Echt hele aardige meiden, waarmee we vaker zullen gaan optrekken.




Gister zijn we dan ook met die meiden van de kerk wezen zwemmen. Het was gister de eerste mooie dag die we meemaakten. het was wel elke keer heel warm, maar dit was de eerste dag dat het zonnetje scheen! Het was dus heerlijk in dat zwembad!




En dan nu het verhaal waar jullie natuurlijk allemaal op wachten..... het kindertehuis :)

Vandaag zijn we er voor het eerst geweest. Tja.. wat moet ik erover zeggen.. het ziet er allemaal wel heel oud uit, je ziet echt dat ze geen geld hebben. zelfs de stoelen die er staan zijn allemaal kapot. Er is echt te weinig geld, dat merk je gelijk. Ik heb zelfs gehoord dat ze het eten gedoneerd krijgen. het brood krijgen ze van winkels die het over hebben. Dus hebben de winkels niks of weinig over, dan hebben ze ook geen eten. Zo erg is het.. maar wat me wel op viel was dat de kinderen wel vrolijk waren. Ze kwamen gelijk naar ons toe met allemaal vragen over ons. Je merkte echt dat ze het heel leuk vonden dat er weer nieuwe "tante's" (zo noemen ze de vrijwilligers, stagaires en mensen die daar werken) zijn. Het zijn zoveel kinderen. Ze kunnen natuurlijk nooit de aandacht en liefde krijgen die ze nodig hebben. Dat is wel heel zielig. Maar aan de andere kant, de kinderen zijn vrijwel allemaal uit huis geplaatst, dus thuis hadden ze het nog veel slechter.
Tante Lottie is nu de moeder van de kinderen. Zij woont in het tehuis en is ook de enigste die er overnacht. Mijn eerste indruk van tante Lottie was wel dat ze heel aardig is. Ze heeft echt een hart voor die kinderen.
Wat ga je je eigen leven toch waarderen als je dit ziet.. Het idee dat die kinderen geen toekomst hebben vind ik het ergste.. Wat komt er van die kinderen terecht als ze 18 zijn?

Mirjam en ik gaan morgen 2 kinderbijbels kopen en die meenemen naar het kindertehuis. Het lijkt ons heel gaaf om met die kinderen uit de Bijbel te lezen en van Gods liefde te vertellen. Ik denk dat er niets beters is wat we die kinderen kunnen meegeven, dan te laten zien hoeveel God van hen houd. Dat Hij een toevlucht voor ze is als ze het moeilijk hebben. Ik geloof dat God ons daar echt wil gebruiken om Zijn liefde aan die kinderen te laten zien. Dat kunnen we natuurlijk niet alleen. Maar God helpt ons wel :)
Toen we weer weg gingen, gingen die kinderen ons ook gelijk uitzwaaien. Het zijn echt schatjes.

Ik heb nog geen foto's gemaakt in het kindertehuis. Dat doe ik wel over een paar weken. Het staat een beetje stom om gelijk overal foto's van te gaan maken daar. Dat wordt niet echt gewaardeerd denk ;)


Verder hebben we vandaag niet veel gedaan. Mirjam heeft wel heerlijk voor me gekookt :P



Oja.. Moet je kijken hoe goed al het muskietenspul helpt..




Echt heel fijn.. Zelfs mensen op straat zitten ernaar te staren alsof ze nog nooit een muggenbult hebben gezien!! >:(




Mirjam gebruikt het muggenspul echter liever voor andere doeleinden:


 
Nu Mirjam toch al het muggenspul heeft opgegeten zijn we maar even overgegaan op iets anders.. Kijken of dit de muggen wel op afstand houd!:





Zow, gisteravond kwam er trouwens toch een gillende keukenmeid mn kamer binnenstormen!!!!! Zat er een gekko in Mirjam haar kamer.. hehe :P



Nou, dat was het wel weer zo'n beetje! :D
 tot de volgende blog!!





11 opmerkingen:

  1. Dag lieve dochter.
    Leuk om weer iets van je te zien en te lezen.Alleen jammer van de muggenbulten,je heb vast heel lekker hollands bloed :-) Nou knuffel en verwen ze maar hoor de kindjes, ze hebben het nodig.
    xx je moeder

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ja mn benen zitten echt helemaal onder.. echt niet leuk. Mirjam heeft er ook wel een aantal, maar niet zoveel als ik!

      Thnx, ik zal mn best doen ;)

      xx

      Verwijderen
  2. Wauw wat een prachtig verhaal heb je geschreven (wist niet dat je die gave ook nog bezat ;-) Ik kreeg er kippenvel van!!! Vooral als je vertelt over de kerk en dat jullie kinderbijbels gaan kopen om de kinderen daar uit voor te lezen Echt geweldig!! Wat goed dat jij daar bent (voel me nu niet meer zo schuldig ;-) Nou lief nichie ik kijk uit naar je volgende verhaal Veel liefs doeiiii

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je :) haha, je hoeft je zeker niet schuldig te voelen. Ik ben je juist heel dankbaar!! Het is inderdaad goed om hier te zijn ;)

      Verwijderen
  3. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Gaaf om te lezen weer, zeker ook leuk al die foto's. Ik geloof dat jullie daar een bijzonder werk zullen doen, dat je 'de volle zegen van het Evangelie van Christus'(Rm15:29) daar zal brengen. Onthoud dat Gods Geest veel meer door je heen doet dan je zelf vaak beseft.

    Wel aardig van Mirjam om voor je te koken, lijkt me wel dat je de volgende keer voor haar kookt, zal ze vast leuk vinden, als ze het overleefd natuurlijk;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. thnx :)

      Haha, tja, ik moet idd de volgende keer koken. Ik merk alleen weinig vertrouwen in mijn kookkunsten in jouw reactie... beetje jammer :P

      Verwijderen
    2. valt wel mee hoor, heb alle vertrouwen in je:)

      Verwijderen
  5. Hey Nelien! Men, wat een bulten heb je toch! Heel vervelend! Hopelijk zijn die beesten binnenkort op je uitgegeken. Je prikken je vast zoveel omdat je blank bent:P Geintje:P Leuk idd al die foto's! Wij krijgen op die manier echt een goede indruk!:D Ik krijg bijna de neiging om naar jullie toe te komen! Echt, het lijkt me zoooo vet! Ik word alleen maar meer overtuigd om het na mijn studie ook te gaan doen! :) Maar ja, dat duurt nog 2 jaartjes! Ik heb trouwens mn stageplek Nelien! Leuk he! Ook in een kindertehuis. Weet je nog, ik vertelde het op de meidenaaf;-) Hier schijnt de zon, ist 11 graden en droog. De Imm paasbrunch was leuk! Helaas heb ik dit jaar verloren, evenals vorig jaar :( Leuk dat jouw pasen ook leuk was! Bijzonder van die kerruk! Meid, fijne middag nog voor jou! Onze middag is al half voorbij!
    Spreek je! XX

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Kom maar langs hoor! :D gezellig! haha

      Wat gaaf dat je je stageplek hebt!! Je had er al veel vertrouwen in dat je zou worden aangenomen toch? ;) Super!

      hier schijnt de zon soms, maar als ie schijnt ben je zo verbrand! en het is hier op zn minst 30 graden. als de zon schijnt nog warmer. ik zweet me de hele dag rot! das wel minder.. maarja :P

      ahh.. jammer dat je hebt verloren.. volgend jaar beter. Dan kom ik wel in je groepje en dan winnen we!! haha

      Verwijderen
    2. Ja, ik had er idd veel vertrouwn in! :) Lekker warmpies hoor! Hier is t de hele week 11 graden, van mij mag het wel 22 graden worden volgende week:P zou chill zijn!
      Ja is goed. Henk maakt toch de groepies, dus dan ken je t aan hem doorgeven:) Als we dan niet winnen,.. oehhh! :P Nou, ik hoop dat we vandaag weer een blog van je mogen zien! Ik zit er al op te wachten:D

      Verwijderen